Narodowy Program Czytelnictwa
W ramach realizowanego w 2023 roku Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa podjęto szereg następujących działań mających na celu popularyzację czytelnictwa wśród przedszkolaków:
-organizowano cykliczne spotkania czytelnicze w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”, z udziałem zaproszonych gości;
-„Bajkowe popołudnia” – codzienne czytanie dzieciom wybranych utworów literatury dziecięcej;
-organizowano cykliczne spotkania czytelnicze w Bibliotece Publicznej Książnica Beskidzka – filia Wapienica – nawiązanie współpracy z biblioteką, organizowanie udziału dzieci w zajęciach bibliotecznych; wypożyczanie wybranych przez dzieci książek (raz w miesiącu);
-„Książka w ruchu” – sprawowanie opieki nad książkami w przedszkolu, zorganizowanie we współpracy z rodzicami grupowych biblioteczek, z których dzieci w każdy piątek miały możliwość wypożyczenia dowolnej książki;
-„12 ważnych opowieści. Polscy autorzy o wartościach dla dzieci” – wprowadzano dzieci w świat wartości moralnych na przykładzie czytanych opowiadań;
-„Czytanie pod chmurką” – w okresie od maja do czerwca organizowano zajęcia czytelnicze dla dzieci na świeżym powietrzu;
-„Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – włączenie rodziców do akcji, w ramach której dzieci zabierały Misia do domu, tworzyły dzienniczki z ilustracją do przeczytanej książki, a następnie prezentowały je i swoje spostrzeżenia na temat książeczki przed innymi dziećmi w przedszkolu;
-udział w ważnych wydarzeniach czytelniczych tj.: Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek, Światowy Dzień Pluszowego Misia, Międzynarodowy Dzień Pisarzy i Pisarek, Międzynarodowy Dzień Poezji, Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci, Światowy Dzień Książki, Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom;
-„Smocze warsztaty” – dzieci brały udział w spotkaniu czytelniczym z pisarzem panem Pawłem Gołuchem;
-„Wierszyki ćwiczące języki” – systematyczne organizowanie zabaw logopedycznych dla dzieci – nauka wierszyków ćwiczących narządy mowy;
-przekazywanie rodzicom propozycji ciekawej i wartościowej literatury do czytania i oglądania razem z dzieckiem;
-„Moja ulubiona postać z bajki” – zorganizowanie przedszkolnego konkursu plastycznego, a jego efekty w postaci niezwykłych prac dzieci, zaprezentowano w formie wystawy w holu przedszkola oraz na stronie internetowej placówki;
-„Przygody Misia Teodora” – zachęcanie rodziców do stworzenia wraz z dziećmi wspólnej książeczki o przygodach Misia Teodora.
Realizacja programu przyczyniła się do wzbudzenia zainteresowań czytelniczych wśród dzieci oraz wdrożyła dzieci do poszanowania książek. Dzięki prowadzonym działaniom dzieci miały możliwość uczestniczenia w ciekawych i atrakcyjnych zajęciach, z których czerpały bardzo dużą przyjemność. U wychowanków nastąpił znaczny postęp w zakresie rozwoju umiejętności językowych. Dzieci poszerzyły swoje słownictwo, a także usprawniły artykulacyjną i gramatyczną stronę mowy. Widoczne efekty nastąpiły także w zakresie rozwoju pamięci, wyobraźni, koncentracji uwagi i kreatywności. Prowadzone działania spowodowały również rozbudzenie zainteresowań recytatorskich, plastycznych i muzycznych, czego efektem był wzrost zainteresowania dzieci chęcią uczestnictwa w tego rodzaju konkursach.
W ramach prowadzonej współpracy z biblioteką osiedlową dzieci uczestniczyły w cyklicznych zajęciach bibliotecznych, w trakcie których zapoznały się z zawodem bibliotekarza oraz zwiedziły wszystkie zakamarki biblioteki. Dzieci zapoznały się także z bogatym księgozbiorem literatury dziecięcej, regulaminem korzystania z czytelni i wypożyczalni. Dowiedziały się, jak należy zachowywać się w bibliotece oraz jak właściwie korzystać z książek. Ponadto dzieci poznały różne rodzaje książek, ich budowę; dowiedziały się, jak książki wyglądały dawniej; poznały zawody związane z powstawaniem książek: autor, ilustrator, drukarz, wydawca; zapoznały się z nowymi terminami dotyczącymi tematyki książek i czytelnictwa, np. tytuł, spis treści, pisarz, poeta. By regularnie wypożyczać książeczki wspólnie z dziećmi założyliśmy kartę umożliwiającą wypożyczanie odpowiedniej i interesującej literatury.
W celu rozbudzania ciekawości świata i zainteresowań dzieci w trakcie zajęć edukacyjnych wykorzystywano różnorodne pozycje z zakresu literatury dziecięcej: bajki, baśnie, wiersze, opowiadania, albumy, książki z różnych dziedzin życia. Przybliżano dzieciom znanych polskich poetów tj. J. Brzechwa , J. Tuwim, D. Gellner, M. Konopnicka, W. Chotomska oraz autorów literatury europejskiej tj. H.Ch. Andersena, Braci Grimm, Ch. Perrault.
W ramach akcji „Goście czytają – dzieci słuchają”, zapraszano do przedszkola rodziców, dziadków, nauczycieli, panią bibliotekarkę, a w trakcie spotkania autorskiego pisarzem, dzieci wysłuchały utworów pana Pawła Gołucha.
W niezwykle aktywny sposób przebiegała również sama współpraca z rodzicami w zakresie działań związanych z realizowanym w grupie programem. W ramach niniejszej współpracy:
-włączano rodziców do realizowanych w grupie innych akcji oraz programów
o charakterze czytelniczym:
-„Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – poinformowano rodziców o szczegółach akcji, zabieranie misia do domu na weekend przez dzieci, czytanie misiowi wybranej przez dziecko książeczki, wykonanie rysunku oraz wypełnienie dzienniczka, podsumowanie akcji – prezentacja przeczytanej książeczki na forum grupy przez chętne dzieci, zachęcenie innych do jej przeczytania;
-„Cała Polska czyta dzieciom” – zachęcanie rodziców i dzieci do wspólnego wypożyczania książek z biblioteki i codziennego czytania w domu np. przed snem;
-zapraszanie chętnych rodziców oraz innych członków rodziny do czytania dzieciom w przedszkolu.
-opracowanie referatów dla rodziców pogłębiające tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci: „Dlaczego warto czytać dzieciom?”, „Jak literatura dziecięca rozwija wyobraźnię u dzieci?”, a także na bieżąco przekazywanie rodzicom propozycje ciekawej i wartościowej literatury do czytania i oglądania razem z dziećmi;
-podjęto aktywną współpracę z rodzicami przy stworzeniu wspólnej książeczki o przygodach Misia Teodora (z opowiadaniami wymyślonymi przez dzieci i spisanymi przez rodziców).
Efekty i wnioski wynikające z realizacji programu:
-pogłębienie zainteresowań czytelniczych przedszkolaków;
-uatrakcyjnienie i urozmaicenie zajęć przedszkolnych;
-rozwój umiejętności językowych dzieci, poszerzenie słownictwa, doskonalenie mowy;
-znacząca poprawa mowy, koncentracji, uwagi i kreatywności u dzieci;
-rozwój pamięci i wyobraźni;
-zwiększenie zdolności dzieci do refleksji i krytycznego myślenia;
-rozwój inteligencji emocjonalnej;
-podwyższenie samooceny dzieci;
-wyrobienie u dzieci nawyku dbania o książki i szanowania ich;
-zapoznanie z różnorodną literaturą dziecięcą;
-uwrażliwianie dzieci na piękno tekstu literackiego;
-przekazanie dzieciom za pośrednictwem literatury wartości moralnych;
-rozwój czytelnictwa oraz współpracy między przedszkolem i środowiskiem rodzinnym dzieci.